Baranyai Dóra Eszter, a BME ÉMK hallgatójának írása az EELISA legutóbbi kerekasztal-beszélgetése apropóján.
Az EELISA szövetség égisze alatt volt szerencsénk megvitatni a STEAM-oktatás egyik legégetőbb kérdését: a nemek közötti egyenlőséget. (STEAM: science, technology, engineering, art and math, vagyis természettudomány, technológia, mérnöki tudomány, művészet és matematika.) A beszélgetés nem csupán a nemek közötti szakadékról szólt, hanem a lehetséges megoldások azonosításáról és az elért eredmények méltatásáról. A 4. EELISA kerekasztal-beszélgetésen lehetőségem nyílt a személyes élményeim megosztására, a kihívások megvitatására és ami a legfontosabb, egy befogadóbb környezet kialakítását inspiráló kezdeményezések értékelésére.
A STEAM-hez vezető utam nem volt egyenes. Sok fiatal nőhöz hasonlóan én is megéltem az önbizalomhiány és a bizonytalanság pillanatait. Gyakran találtam magam olyan helyzetekben, ahol a nők kisebbségben voltak, ami megerősített abban, hogy képviselni kell az ügyet. Ahelyett, hogy elkeserítettek volna, ezek a tapasztalatok inkább arra ösztönöztek, hogy ne csak kitartsak, hanem másokat is inspiráljak.
A képviselet igenis számít. Amikor a fiatal nők azt látják, hogy mások is kiválóan teljesítenek a STEAM területeken, az megváltoztatja az elképzeléseiket arról, hogy mi lehetséges és mi nem. Gyakran hallunk olyan történeteket, amelyekben zseniális nők haboznak megragadni a lehetőségeket, mert úgy érzik, „nem állnak készen” vagy „nem elég képzettek”. Az igazság az, hogy senki sem áll rögtön készen.
Az önbizalmat a tapasztalatok növelik, ezért fontos, hogy bátorítsunk a nőket az első lépés megtételére, illetve arra, hogy bízzanak a képességeikben és küzdjenek meg az útjukba kerülő kihívásokkal.
Az EELISA szövetség egyik legnagyobb hatású jellemzője a nemek közötti egyenlőség iránti elkötelezettség, amely konkrét kezdeményezéseken keresztül valósul meg. Az EELISA nem csak arról szól, hogy ajtókat nyisson, hanem arról is, hogy ezek az ajtók nyitva maradjanak az utánunk jövők számára. Mentorprogramok, közös kutatási projektek és kapcsolatépítési lehetőségek révén az EELISA olyan teret biztosít, ahol a STEAM területen dolgozó nők kapcsolatot teremthetnek, tanulhatnak és vezető szerepet tölthetnek be.
Személyesen tapasztaltam az EELISA kezdeményezéseinek hatását. Az inspiráló női vezetőkkel folytatott beszélgetések, a gyakorlati projektekben való részvétel, a hasonlóan gondolkodó társaimmal való kapcsolattartás megerősítették a közösség fontosságát az önbizalom és a karrierépítés elősegítésében. Az innen származó támogatás és bátorítás sokat számíthat a STEAM területekre lépő fiatal nők számára.
Ha meg akarjuk tartani ezt a lendületet és tartós változást akarunk elérni, fontos lépéseket kell megtennünk:
Ismerjük el és mutassuk be a STEAM területen dolgozó nőket! A láthatóság erőteljes motiváló tényező. Az egyetemeknek és az iparágaknak aktívan ki kell emelniük a nők hozzájárulását a STEAM területen, biztosítva, hogy vezetőnek és innovátornak tekintsék őket.
Vezessünk be befogadó irányelveket! A rugalmas munkakörnyezet, a szülési szabadság és a vezetőképző programok segíthetnek a nők megtartásában a STEAM-pályákon.
Vegyük fel a harcot az önbizalomhiány ellen! Sok nőt nem a tehetség, hanem az önbizalom hiánya akadályoz az előrejutásban. Bátorítanunk kell a fiatal nőket, hogy ragadják meg a lehetőségeket, még akkor is, ha úgy érzik, hogy még nem állnak készen.
Ösztönözzük a mentorálást és a támogató hálózatokat! Az erős példaképek és mentorok segíthetnek áthidalni a szakadékot és útmutatást nyújthatnak a STEAM területen a karrierjüket tervező nők számára.
Az EELISA kerekasztal-beszélgetésén elhangzottak alátámasztották, hogy a nemek közötti egyenlőség a STEAM területén nemcsak a nők ügye, hanem kollektív felelősség. Azzal, hogy együtt dolgozunk, nem csupán a STEAM területeket alakítjuk át, hanem egy innovatívabb, befogadóbb és igazságosabb jövőt építünk.
Egyre több nő van a STEAM-szakmákban, a folyamatnak egyre nagyobb a hatása. De még nem dőlhetünk hátra. Mindannyiunknak – legyen szó oktatókról, politikai döntéshozókról, ipari vezetőkről vagy diákokról – megvan a maga szerepe a STEAM-szakemberek következő generációjának alakításában.
Amikor egy fiatal lányok olyan példaképeket lát, akik a tudomány, a technológia, a mérnöki szakmák, a művészetek és a matematika területén jeleskednek, az egyértelmű üzenetet közvetít neki: „ide tartozol”. Az ötleteid számítanak. A hozzájárulásod értékes.
A STEAM jövője mindenkié. Gondoskodjunk arról, hogy mindenkinek legyen helye benne!

Baranyai Dóra Eszter