Az Interaktív Vizualizációs Workshop sorozatának első két eseménye, amelyet az EELISA támogatott, diákokat, oktatókat és szakembereket hozott össze az épített környezet kiterjesztett valóság (XR) megoldásainak felfedezésére. A sorozat egy izgalmas online webináriummal kezdődött, majd egy dinamikus, kétnapos helyszíni workshoppal folytatódott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME). A következő állomás 2025-ben Pisa, ahol a résztvevők a megszerzett tudásukra építve még innovatívabb lehetőségeket fedezhetnek fel.
Online webinárium: Betekintés a kiterjesztett valóság koncepcióiba
Múlt héten indítottuk el ezt a háromrészes workshop sorozatot egy online foglalkozással, amely a kiterjesztett valóság egyre bővülő világába engedett bepillantást. Az eseményt Gaia Sasso, Silvia Villafranca és Eleonora Lanfranco, a Scuola Superiore Sant’Anna (SSSA) munkatársai vezették. Az online foglalkozás kiváló bevezetőként szolgált, áttekintve a kiterjesztett valóság (AR), a virtuális valóság (VR) és a kevert valóság (MR) alapvető fogalmait. Valós példák, mint az AR által megerősített művészeti kiállítások és a VR segítségével megvalósított tréning szimulációk inspirálták a résztvevőket.
A résztvevők megismerkedtek a különböző VR hardverekkel is, a fejre helyezhető kijelzőktől, mint az Oculus Quest—amelyet később a budapesti helyszíni eseményen is használtak—egészen a fejlettebb, teljesen körülölelő rendszerekig. Az esemény foglalkozott a VR interakciós modelljeivel, mint például a gesztus-alapú vezérléssel, a hangutasításokkal és más interakciós technikákkal.
Továbbá feltártuk az XR és az Épületinformációs Modellezés (BIM) közötti kapcsolatot, különös tekintettel a várostervezésre és az építési biztonságra. A résztvevők láthatták, hogy a VR hogyan lehet hatékony eszköz a kockázatok csökkentésére és a biztonságosabb munkakörnyezet elősegítésére azáltal, hogy vizualizálja az építési helyszínen jelentkező potenciális veszélyeket.
Helyszíni esemény a BME-n: Az XR megoldások gyakorlati felfedezése
A következő esemény a BME-n zajlott, ahol a résztvevők végre lehetőséget kaptak arra, hogy a legújabb XR eszközökkel és alkalmazásokkal dolgozzanak. A kétnapos workshop kulcsprezentációk, technikai bemutatók és közös projektmunkák keverékét tartalmazta. A rendezvényt a VR építészetben, biztonságban és várostervezésben való alkalmazásainak áttekintésével kezdtük, amely megalapozta a mélyreható workshopokat és a közös projekteket. A helyi, budapesti (BME) hallgatókon kívül résztvevők érkeztek Pisából (SSSA), Isztambulból (ITÜ) és Erlangenből (FAU) is.
Dalux, egy ipari partnerünk bemutatta munkáját az AEC iparágban, és egy AR demót is tartott a workshop helyszínén, hogy bemutassa megoldásaikat.
A workshop egyik fénypontja az volt, hogy a résztvevők közvetlenül dolgozhattak Unity és Blender szoftverekkel. Az első nap egy virtuális környezetben lévő modell megteremtésével kezdődött, ahol a résztvevők gyakorlati készségeket szereztek a Unity használatában, beleértve a 3D modellek importálását és optimalizálását, a textúrák alkalmazását, és a valós képekből virtuális eszközöket készítő fotogrammetriát. A foglalkozás végére a résztvevők egy működő 3D vizualizációs alkalmazást is létrehoztak.
A szoftveres képzésen kívül a résztvevők kipróbálhatták, milyen is igazán belemerülni egy virtuális környezetbe—szó szerint. Egy VR élmény egy szimulált valós élethelyzetben lehetőséget adott a résztvevőknek, hogy megtapasztalják a kiterjesztett valóság technológiáinak valódi potenciálját az épített környezetben. Az esemény során a résztvevőknek lehetőségük volt kipróbálni a Meta Quest Pro szemüveget is, és átélni, milyen érzés és hogyan lehet működni egy ilyen környezetben.
Kerekasztal-beszélgetések és csoportprojektek
A helyszíni esemény egy kerekasztal-beszélgetést is tartalmazott, amelyet különböző EELISA intézmények mentorai és szakértői vezettek, közvetlenül bevonva a diákokat és a hallgatóságot. A beszélgetés középpontjában az állt, hogy a VR és MR hogyan alkalmazható különböző területeken, mi volt a résztvevők számára a legérdekesebb a különböző szekciók során, és milyen gondolatokat visznek magukkal az eseményről.
A workshop utolsó szakaszában a résztvevők kis csoportokra oszlottak, hogy XR projekteken dolgozzanak, amelyek Budapest ikonikus hídjainak újraértelmezésére összpontosítottak VR, MR és XR segítségével. Minden csoport egy olyan élményt fejlesztett, amely a hidak különböző aspektusait vizsgálta—történelmi, esztétikai és szerkezeti elemeket egyaránt—ezáltal ötvözve a történetmesélést a mérnöki szakértelemmel. A nap végén minden csoport bemutatta projektjét, megosztva egyedi meglátásaikat és bemutatva újonnan megszerzett XR készségeiket.
Köszönjük az esemény megvalósításában közreműködő kollégáknak a Scuola Superiore Sant’Anna (SSSA), az Isztambuli Műszaki Egyetem (ITU) és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) részéről. Külön köszönjük a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika És Gépészeti Informatika Tanszékének és az Építőmérnöki Kar Fotogrammetria és Térinformatika tanszékének a hozzájárulásukat.
Előretekintés: Pisa 2025
A következő állomás ezen az úton Pisa, Olaszország, 2025-ben, ahol tovább építjük a Budapesten megszületett ötleteket. Az elkövetkező helyszíni esemény lehetőséget nyújt a résztvevők számára, hogy tovább finomítsák készségeiket, folytassák az interdiszciplináris együttműködést, és új határokat feszegetve alkalmazzák az XR technológiákat az épített környezetben. A pisai esemény nemcsak ezekre az élményekre épít, hanem új technológiákat is bemutat, valamint további lehetőségeket biztosít a diákok és a szakemberek számára, hogy felfedezzenek és innovatív megoldásokat dolgozzanak ki.
Maradjatok velünk a további frissítésekért, és csatlakozzatok hozzánk Pisában, hogy részesei legyetek az épített környezet jövőjét kutató, izgalmas utazásnak!
#EELISA #XRWorkshop #KiterjesztettValóság #Budapest #ÉpítettKörnyezet #Innováció #Unity #Blender #Metashape #Pisa2025
Dr. Kapitány Kristóf, BME