Interaktív Vizualizációs Workshop: XR Megoldások az Épített Környezetért

2024. december 2.

Az Interaktív Vizualizációs Workshop sorozatának első két eseménye, amelyet az EELISA támogatott, diákokat, oktatókat és szakembereket hozott össze az épített környezet kiterjesztett valóság (XR) megoldásainak felfedezésére. A sorozat egy izgalmas online webináriummal kezdődött, majd egy dinamikus, kétnapos helyszíni workshoppal folytatódott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME). A következő állomás 2025-ben Pisa, ahol a résztvevők a megszerzett tudásukra építve még innovatívabb lehetőségeket fedezhetnek fel.

Online webinárium: Betekintés a kiterjesztett valóság koncepcióiba

Múlt héten indítottuk el ezt a háromrészes workshop sorozatot egy online foglalkozással, amely a kiterjesztett valóság egyre bővülő világába engedett bepillantást. Az eseményt Gaia Sasso, Silvia Villafranca és Eleonora Lanfranco, a Scuola Superiore Sant’Anna (SSSA) munkatársai vezették. Az online foglalkozás kiváló bevezetőként szolgált, áttekintve a kiterjesztett valóság (AR), a virtuális valóság (VR) és a kevert valóság (MR) alapvető fogalmait. Valós példák, mint az AR által megerősített művészeti kiállítások és a VR segítségével megvalósított tréning szimulációk inspirálták a résztvevőket.

A résztvevők megismerkedtek a különböző VR hardverekkel is, a fejre helyezhető kijelzőktől, mint az Oculus Quest—amelyet később a budapesti helyszíni eseményen is használtak—egészen a fejlettebb, teljesen körülölelő rendszerekig. Az esemény foglalkozott a VR interakciós modelljeivel, mint például a gesztus-alapú vezérléssel, a hangutasításokkal és más interakciós technikákkal.

Továbbá feltártuk az XR és az Épületinformációs Modellezés (BIM) közötti kapcsolatot, különös tekintettel a várostervezésre és az építési biztonságra. A résztvevők láthatták, hogy a VR hogyan lehet hatékony eszköz a kockázatok csökkentésére és a biztonságosabb munkakörnyezet elősegítésére azáltal, hogy vizualizálja az építési helyszínen jelentkező potenciális veszélyeket.

Helyszíni esemény a BME-n: Az XR megoldások gyakorlati felfedezése

A következő esemény a BME-n zajlott, ahol a résztvevők végre lehetőséget kaptak arra, hogy a legújabb XR eszközökkel és alkalmazásokkal dolgozzanak. A kétnapos workshop kulcsprezentációk, technikai bemutatók és közös projektmunkák keverékét tartalmazta. A rendezvényt a VR építészetben, biztonságban és várostervezésben való alkalmazásainak áttekintésével kezdtük, amely megalapozta a mélyreható workshopokat és a közös projekteket. A helyi, budapesti (BME) hallgatókon kívül résztvevők érkeztek Pisából (SSSA), Isztambulból (ITÜ) és Erlangenből (FAU) is.

Dalux, egy ipari partnerünk bemutatta munkáját az AEC iparágban, és egy AR demót is tartott a workshop helyszínén, hogy bemutassa megoldásaikat.

A workshop egyik fénypontja az volt, hogy a résztvevők közvetlenül dolgozhattak Unity és Blender szoftverekkel. Az első nap egy virtuális környezetben lévő modell megteremtésével kezdődött, ahol a résztvevők gyakorlati készségeket szereztek a Unity használatában, beleértve a 3D modellek importálását és optimalizálását, a textúrák alkalmazását, és a valós képekből virtuális eszközöket készítő fotogrammetriát. A foglalkozás végére a résztvevők egy működő 3D vizualizációs alkalmazást is létrehoztak.

A szoftveres képzésen kívül a résztvevők kipróbálhatták, milyen is igazán belemerülni egy virtuális környezetbe—szó szerint. Egy VR élmény egy szimulált valós élethelyzetben lehetőséget adott a résztvevőknek, hogy megtapasztalják a kiterjesztett valóság technológiáinak valódi potenciálját az épített környezetben. Az esemény során a résztvevőknek lehetőségük volt kipróbálni a Meta Quest Pro szemüveget is, és átélni, milyen érzés és hogyan lehet működni egy ilyen környezetben.

Kerekasztal-beszélgetések és csoportprojektek

A helyszíni esemény egy kerekasztal-beszélgetést is tartalmazott, amelyet különböző EELISA intézmények mentorai és szakértői vezettek, közvetlenül bevonva a diákokat és a hallgatóságot. A beszélgetés középpontjában az állt, hogy a VR és MR hogyan alkalmazható különböző területeken, mi volt a résztvevők számára a legérdekesebb a különböző szekciók során, és milyen gondolatokat visznek magukkal az eseményről.

A workshop utolsó szakaszában a résztvevők kis csoportokra oszlottak, hogy XR projekteken dolgozzanak, amelyek Budapest ikonikus hídjainak újraértelmezésére összpontosítottak VR, MR és XR segítségével. Minden csoport egy olyan élményt fejlesztett, amely a hidak különböző aspektusait vizsgálta—történelmi, esztétikai és szerkezeti elemeket egyaránt—ezáltal ötvözve a történetmesélést a mérnöki szakértelemmel. A nap végén minden csoport bemutatta projektjét, megosztva egyedi meglátásaikat és bemutatva újonnan megszerzett XR készségeiket.

Köszönjük az esemény megvalósításában közreműködő kollégáknak a Scuola Superiore Sant’Anna (SSSA), az Isztambuli Műszaki Egyetem (ITU) és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) részéről. Külön köszönjük a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika És Gépészeti Informatika Tanszékének és az Építőmérnöki Kar Fotogrammetria és Térinformatika tanszékének a hozzájárulásukat.

Előretekintés: Pisa 2025

A következő állomás ezen az úton Pisa, Olaszország, 2025-ben, ahol tovább építjük a Budapesten megszületett ötleteket. Az elkövetkező helyszíni esemény lehetőséget nyújt a résztvevők számára, hogy tovább finomítsák készségeiket, folytassák az interdiszciplináris együttműködést, és új határokat feszegetve alkalmazzák az XR technológiákat az épített környezetben. A pisai esemény nemcsak ezekre az élményekre épít, hanem új technológiákat is bemutat, valamint további lehetőségeket biztosít a diákok és a szakemberek számára, hogy felfedezzenek és innovatív megoldásokat dolgozzanak ki.

Maradjatok velünk a további frissítésekért, és csatlakozzatok hozzánk Pisában, hogy részesei legyetek az épített környezet jövőjét kutató, izgalmas utazásnak!

#EELISA #XRWorkshop #KiterjesztettValóság #Budapest #ÉpítettKörnyezet #Innováció #Unity #Blender #Metashape #Pisa2025

Dr. Kapitány Kristóf, BME

Our Latest News